• Ugrás az elsődleges navigációhoz
  • Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
Könyvelősziget

Könyvelősziget

Könyvelősziget

  • KATA forgatókönyv
  • Könyvelés
  • Bérszámfejtés
  • Adóbevallás
  • Blog
  • Kapcsolat
Kezdőlap » Blog » Munkaviszony lekérdezése lépésről lépésre

Munkaviszony lekérdezése lépésről lépésre

Takács Judit · 2022.06.21. ·

Előfordulhat, hogy néhány dolgot alaposabban meg akarunk nézni a munkaviszonyunkban. Íme, van lehetőségünk lekérdezni a munkaviszonyunkat, kideríthetjük, hogy a munkaadónk mennyi járulékot fizet utánunk, vagy hogy egyáltalán biztosítva vagyunk-e. A következőkben megmutatjuk, hogyan működik a munkaviszony lekérdezése, lépésről lépésre.

Mit jelent a munkaviszony lekérdezése? 

A munkaviszony lekérdezése azt jelenti, hogy ellenőrizzük, hogy a jelenlegi vagy volt munkáltatónk milyen foglalkoztatási típusban jelentett be minket, hány órában, és mennyi járulékot fizetett utánunk, egyáltalán, hogy biztosítva voltunk-e, míg foglalkoztatott minket a munkaadónk. Szerencsére a rendszer ilyen szempontból már teljesen átlátható és leellenőrizhető: a munkáltatókat kötelezik, hogy jelentsék a NAV felé a dolgozóikkal kapcsolatos információkat. Előfordulhatnak azonban olyan esetek, amikor nem szeretnénk mindezt a munkáltatótól megkérdezni, vagy a korábbi munkáltatónk nem elérhető. Ilyen esetekben lehetőségünk van az Ügyfélkapun keresztül hozzájutni a minket érdeklő adatokhoz. Mivel az Ügyfélkaput személyes jelszó védi, ezért ezekhez az adatokhoz csak mi férünk hozzá, és természetesen csak a saját adatainkat tudjuk leellenőrizni.

Milyen esetekben fontos, hogy le tudjuk kérdezni a munkaviszonyt? 

Általában véve is hasznos lehet, ha pontosan tudjuk, mikor melyik munkáltató milyen körülmények között jelentett be minket, de akadnak esetek, amikor mindenképpen érdemes utánanéznünk. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy a munkáltatónk bejelentett minket, akkor feltétlenül nézzünk ennek utána. Ha nyugdíj előtt állunk, és leellenőriznénk, hogy hogyan állunk a végigdolgozott éveinkkel, akkor is. Ezt azért is érdemes időben elkezdeni ellenőrizni, nehogy kellemetlen meglepetés érjen minket, hiszen megeshet, hogy a hivatalos nyilvántartás valamiért (pl jogszabály-változtatás) eltér attól, amit mi gondoltunk érvényesnek.

Édesanyáknak szülés előtt lehet fontos megnézni, hogy a CSED, a GYED, a GYES támogatásokhoz megvan-e két éven belül a szükséges 365 nap biztosított idő, hiszen ez az elsődleges feltétele a támogatások folyósításának. A tanulói jogviszonyt is hasonlóképpen meg lehet nézni az Ügyfélkapun keresztül, ha tudni szeretnénk, hogy egészen pontosan mikor jár le. Egyszóval: munkahely- vagy élethelyzet-váltás előtt okos és előrelátó dolog leellenőrizni, hogy is állunk a dolgok hivatalos részével. Részmunkaidő és egyszerűsített foglalkoztatás esetén nem biztos, hogy megjelenik a munkaviszonyunk. Ilyen esetekben is nyugodtan lehet a könyvelőnkhöz fordulni.

munkaviszony lekérdezése
munkaviszony lekérdezése lépésről lépésre

Munkaviszony lekérdezése: milyen módon tudjuk megtenni?

A nulladik lépés, ha nincs Ügyfélkapunk, akkor a személyes adatainkkal akár időpont egyeztetése nélkül is beballagunk a helyi Okmányirodába vagy NAV Ügyfélszolgálatra, és csakhamar elintézik nekünk, hogy legyen egy ügyfélkapunk. 

Ha már van Ügyfélkapunk, belépünk a felhasználónévvel és a jelszóval, amit a legelső regisztrálás során kaptunk. Legegyszerűbb a www.magyarorszag.hu oldalon a ‘Belépés’-re kattintani a bal felső sarokban. Ha ez valami oknál fogva nem működik, az ugyfelkapu.gov.hu oldalon kattintsunk a ‘Belépés’-re. 

Bejelentkezés a magyarorszag.gov.hu oldalán a bal felső sarokban

Ha ez megvan, az ‘Ügyintézés’ füllel kell folytatni, majd a ‘TAJ nyilvántartással összefüggő szolgáltatások’ nevű fület kell megkeresni. A kereső rubrikával néhány másodperc alatt kikereshetjük, és rákattinthatunk.

Ez után a ‘Használom a szolgáltatást’ nevű fülre kell kattintani, melyet a lap tetején, középen találtunk. Előfordulhat, hogy a rendszer menet közben kéri a TAJ-számunkat, ekkor a megfelelő rubrikába be kell azt írni.

Itt az Ügyintézés elindítása gombra kattintással eljutunk egy másik felületre, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő felületére, és ez már majdnem a cél. A bal menüt figyeljük. 

biztosítási jogviszony, munkaviszony lekérdezése

Ezen az oldalon a bal oldali sávban – még görgetni sem kell – találjuk az általunk keresett gombot: ‘Biztosítási jogviszony’ néven. Erre kattintva egy kicsit várni kell, hiszen a rendszer lekérdezi az adatainkat – majd végre megjelenik sorban listázva az előző és a jelenlegi tanulmányaink és munkahelyeink neve, FEOR-száma, nyilvántartási száma, valamint a biztosítási jogosultság kezdete és vége. Az egész listát a jobb felső sarokban lévő gomb segítségével PDF-ben le is tudjuk tölteni, hogy meglegyen, vagy hogy kinyomtassuk. 

Mit tegyünk, ha észrevesszük, hogy nem vagyunk bejelentve?

Fontos, hogy tudjuk, mit is keresünk. A munkaviszony lekérdezése során lehetőségünk nyílik ellenőrizni a munkaviszonyunk kezdetét és végét, és a foglalkoztató nevét. Ha hallgatók vagyunk, a hallgatói jogviszony kezdetét és végét,  GYED-en, GYES-en töltött időszakot, az egyéni vállalkozás időszakát, valamint a munkanélküli ellátás időszakát. Ezek mind a teljes munkaidőre vonatkozó adatok. Ha úgy alakulna, hogy akár azért, mert valami olyasmit találtunk, ami a munkáltatónkat terheli, és megszüntetnénk a munkaviszonyunkat, a teendőkről és tudnivalókról itt írtunk bővebben.

Érdemes nem csak átfutni, hanem alaposan végignézni a listát, és egyeztetni az általunk ismert és számon tartott listával. Ha úgy látjuk, hogy valami nem stimmel, akkor vagy hiba csúszott a számításba, vagy valóban kellemetlen meglepetés ért minket. Mindenképpen érdemes egy egyeztetési eljárást kezdeményezni az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál, hogy egyeztessük az adatokat. A munkaadó nevét és a foglalkoztatás elejét meg végét megadva, kérhetjük a korrigálást. Ezt a bejelentést annak az oldalnak az alján megtaláljuk, ahol a munkaviszonyaink vannak feltüntetve, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő oldalán, de személyesen is be tudjuk jelenteni a munkavégzés helye szerintei Kormányhivatalnál mint elsőfokú munkaügyi hatóságnál.

Bölcs dolog számon tartani a munkaviszonyainkat, és időről időre ellenőrizni, hogy minden rendben van-e, különösen, ha élethelyzetünknél fogva gyakran váltjuk a munkahelyünkat. Hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések, ne legyünk restek rendben tartani e téren is a szénánkat! További kérdések esetén szívesen állok rendelkezésre, keress bátran.

Egyéb kategória

Elsődleges oldalsáv

Kérjen ajánlatot most!

Mindent meg fogunk tenni azért, hogy cége adó- és pénzügyei tökéletesen rendben legyenek. Csatlatkozzon elégedett ügyfeleinkhez.

Friss és fontos cikkek

  • Mennyi a családi adókedvezmény összege 2023-ban?
  • Hogyan változik a súlyadó 2023-ban?
  • Éves szabadság: hány nap jár 2023-ban?
  • Mik a személyi kedvezmény feltételei 2023-ban?
  • Mennyi az SZJA visszatérítés 2023-ban?
  • Mennyi a minimálbér és a bérminimum 2023-ban?
  • Idegenforgalmi adó mértéke, mentessége, bevallása
  • Hogyan igényeljük a családi pótlékot online?
  • Egyéni vállalkozás szüneteltetése lépésről lépésre
  • Hogyan kell adózni az ingatlan bérbeadása után?

Nem ismeri ki magát a számlák, szabályzatok sokaságán? Kapcsolat

Könyvelősziget

Copyright © 2023 · Monochrome Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés