• Ugrás az elsődleges navigációhoz
  • Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
Könyvelősziget

Könyvelősziget

Könyvelősziget

  • KATA forgatókönyv
  • Könyvelés
  • Bérszámfejtés
  • Adóbevallás
  • Blog
  • Kapcsolat
Kezdőlap » Blog » Munkaviszony lekérdezése lépésről lépésre

Munkaviszony lekérdezése lépésről lépésre

Takács Judit · 2022.06.21. ·

Előfordulhat, hogy néhány dolgot alaposabban meg akarunk nézni a munkaviszonyunkban. Íme, van lehetőségünk lekérdezni a munkaviszonyunkat, kideríthetjük, hogy a munkaadónk mennyi járulékot fizet utánunk, vagy hogy egyáltalán biztosítva vagyunk-e. A következőkben megmutatjuk, hogyan működik a munkaviszony lekérdezése, lépésről lépésre.

Mit jelent a munkaviszony lekérdezése? 

A munkaviszony lekérdezése azt jelenti, hogy ellenőrizzük, hogy a jelenlegi vagy volt munkáltatónk milyen foglalkoztatási típusban jelentett be minket, hány órában, és mennyi járulékot fizetett utánunk, egyáltalán, hogy biztosítva voltunk-e, míg foglalkoztatott minket a munkaadónk. Szerencsére a rendszer ilyen szempontból már teljesen átlátható és leellenőrizhető: a munkáltatókat kötelezik, hogy jelentsék a NAV felé a dolgozóikkal kapcsolatos információkat. Előfordulhatnak azonban olyan esetek, amikor nem szeretnénk mindezt a munkáltatótól megkérdezni, vagy a korábbi munkáltatónk nem elérhető. Ilyen esetekben lehetőségünk van az Ügyfélkapun keresztül hozzájutni a minket érdeklő adatokhoz. Mivel az Ügyfélkaput személyes jelszó védi, ezért ezekhez az adatokhoz csak mi férünk hozzá, és természetesen csak a saját adatainkat tudjuk leellenőrizni.

Milyen esetekben fontos, hogy le tudjuk kérdezni a munkaviszonyt? 

Általában véve is hasznos lehet, ha pontosan tudjuk, mikor melyik munkáltató milyen körülmények között jelentett be minket, de akadnak esetek, amikor mindenképpen érdemes utánanéznünk. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy a munkáltatónk bejelentett minket, akkor feltétlenül nézzünk ennek utána. Ha nyugdíj előtt állunk, és leellenőriznénk, hogy hogyan állunk a végigdolgozott éveinkkel, akkor is. Ezt azért is érdemes időben elkezdeni ellenőrizni, nehogy kellemetlen meglepetés érjen minket, hiszen megeshet, hogy a hivatalos nyilvántartás valamiért (pl jogszabály-változtatás) eltér attól, amit mi gondoltunk érvényesnek.

Édesanyáknak szülés előtt lehet fontos megnézni, hogy a CSED, a GYED, a GYES támogatásokhoz megvan-e két éven belül a szükséges 365 nap biztosított idő, hiszen ez az elsődleges feltétele a támogatások folyósításának. A tanulói jogviszonyt is hasonlóképpen meg lehet nézni az Ügyfélkapun keresztül, ha tudni szeretnénk, hogy egészen pontosan mikor jár le. Egyszóval: munkahely- vagy élethelyzet-váltás előtt okos és előrelátó dolog leellenőrizni, hogy is állunk a dolgok hivatalos részével. Részmunkaidő és egyszerűsített foglalkoztatás esetén nem biztos, hogy megjelenik a munkaviszonyunk. Ilyen esetekben is nyugodtan lehet a könyvelőnkhöz fordulni.

munkaviszony lekérdezése
munkaviszony lekérdezése lépésről lépésre

Munkaviszony lekérdezése: milyen módon tudjuk megtenni?

A nulladik lépés, ha nincs Ügyfélkapunk, akkor a személyes adatainkkal akár időpont egyeztetése nélkül is beballagunk a helyi Okmányirodába vagy NAV Ügyfélszolgálatra, és csakhamar elintézik nekünk, hogy legyen egy ügyfélkapunk. 

Ha már van Ügyfélkapunk, belépünk a felhasználónévvel és a jelszóval, amit a legelső regisztrálás során kaptunk. Legegyszerűbb a www.magyarorszag.hu oldalon a ‘Belépés’-re kattintani a bal felső sarokban. Ha ez valami oknál fogva nem működik, az ugyfelkapu.gov.hu oldalon kattintsunk a ‘Belépés’-re. 

Bejelentkezés a magyarorszag.gov.hu oldalán a bal felső sarokban

Ha ez megvan, az ‘Ügyintézés’ füllel kell folytatni, majd a ‘TAJ nyilvántartással összefüggő szolgáltatások’ nevű fület kell megkeresni. A kereső rubrikával néhány másodperc alatt kikereshetjük, és rákattinthatunk.

Ez után a ‘Használom a szolgáltatást’ nevű fülre kell kattintani, melyet a lap tetején, középen találtunk. Előfordulhat, hogy a rendszer menet közben kéri a TAJ-számunkat, ekkor a megfelelő rubrikába be kell azt írni.

Itt az Ügyintézés elindítása gombra kattintással eljutunk egy másik felületre, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő felületére, és ez már majdnem a cél. A bal menüt figyeljük. 

biztosítási jogviszony, munkaviszony lekérdezése

Ezen az oldalon a bal oldali sávban – még görgetni sem kell – találjuk az általunk keresett gombot: ‘Biztosítási jogviszony’ néven. Erre kattintva egy kicsit várni kell, hiszen a rendszer lekérdezi az adatainkat – majd végre megjelenik sorban listázva az előző és a jelenlegi tanulmányaink és munkahelyeink neve, FEOR-száma, nyilvántartási száma, valamint a biztosítási jogosultság kezdete és vége. Az egész listát a jobb felső sarokban lévő gomb segítségével PDF-ben le is tudjuk tölteni, hogy meglegyen, vagy hogy kinyomtassuk. 

Mit tegyünk, ha észrevesszük, hogy nem vagyunk bejelentve?

Fontos, hogy tudjuk, mit is keresünk. A munkaviszony lekérdezése során lehetőségünk nyílik ellenőrizni a munkaviszonyunk kezdetét és végét, és a foglalkoztató nevét. Ha hallgatók vagyunk, a hallgatói jogviszony kezdetét és végét,  GYED-en, GYES-en töltött időszakot, az egyéni vállalkozás időszakát, valamint a munkanélküli ellátás időszakát. Ezek mind a teljes munkaidőre vonatkozó adatok. Ha úgy alakulna, hogy akár azért, mert valami olyasmit találtunk, ami a munkáltatónkat terheli, és megszüntetnénk a munkaviszonyunkat, a teendőkről és tudnivalókról itt írtunk bővebben.

Érdemes nem csak átfutni, hanem alaposan végignézni a listát, és egyeztetni az általunk ismert és számon tartott listával. Ha úgy látjuk, hogy valami nem stimmel, akkor vagy hiba csúszott a számításba, vagy valóban kellemetlen meglepetés ért minket. Mindenképpen érdemes egy egyeztetési eljárást kezdeményezni az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál, hogy egyeztessük az adatokat. A munkaadó nevét és a foglalkoztatás elejét meg végét megadva, kérhetjük a korrigálást. Ezt a bejelentést annak az oldalnak az alján megtaláljuk, ahol a munkaviszonyaink vannak feltüntetve, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő oldalán, de személyesen is be tudjuk jelenteni a munkavégzés helye szerintei Kormányhivatalnál mint elsőfokú munkaügyi hatóságnál.

Bölcs dolog számon tartani a munkaviszonyainkat, és időről időre ellenőrizni, hogy minden rendben van-e, különösen, ha élethelyzetünknél fogva gyakran váltjuk a munkahelyünkat. Hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések, ne legyünk restek rendben tartani e téren is a szénánkat! További kérdések esetén szívesen állok rendelkezésre, keress bátran.

Egyéb kategória

Elsődleges oldalsáv

Kérjen ajánlatot most!

Mindent meg fogunk tenni azért, hogy cége adó- és pénzügyei tökéletesen rendben legyenek. Csatlatkozzon elégedett ügyfeleinkhez.

Kérem, csak akkor írjon, ha céges, vállalkozói szolgáltatásra van szüksége könyvelés, bérszámfejtés, adóbevallás területén. Magánjellegű megkeresésekre (pl. visszatérítés) sajnos nem áll módunkban válaszolni.

Friss és fontos cikkek

  • Mikor kell kettős könyvelést vezetnünk? Hogyan működik?
  • Mit kell tudni az őstermelők adózásáról?
  • Útmutató: mit kell tudni az eSZJA-ról?
  • Mennyi a családi adókedvezmény összege 2023-ban?
  • Hogyan változik a súlyadó 2023-ban?
  • Éves szabadság: hány nap jár 2023-ban?
  • Mik a személyi kedvezmény feltételei 2023-ban?
  • Mennyi az SZJA visszatérítés 2023-ban?
  • Mennyi a minimálbér és a bérminimum 2023-ban?
  • Idegenforgalmi adó mértéke, mentessége, bevallása

Nem ismeri ki magát a számlák, szabályzatok sokaságán? Kapcsolat

Könyvelősziget

Copyright © 2025 · Monochrome Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés