Az adóbevalláshoz köthető teendők évekig gyomorgörccsel párosulva közeledtek a tavasz beköszöntével együtt. Végeláthatatlan és átlagember számára befogadhatatlan mennyiségű rubrikák sorozata, amikbe bonyolultan egymásból származtatott számokat kell írni. A kérdés csak az volt, hogy hol hibázunk, ez mekkora büntetéssel fog járni, vagy mennyiért fogadunk fel egy könyvelőt, hogy az egész folyamatról ne is tudjunk. Ennek orvoslására jött létre az eSZJA, megnézzük mi is az valójában.
Mi az az eSZJA?
Az adóbevallás elkészítése a felnőtt emberek számára sokáig olyan volt, mint ha a gyerekek számára ötvöztük volna a házi feladat elkészítését a fogorvos meglátogatásával. Határidőre elkészíteni egy olyan hosszú és bonyolult szöveges feladatot, amit nem értünk, de még hibásan elkészítve is jobb volt, mint sehogy. Mindez párosult a fogászati rendelők várójának hangulatával, ahol félelmében mindenki jól viselkedett, megbánta az összes csokit és reménykedett benne, hogy a következmények nem fognak komoly fájdalommal járni.
Az adóhatóság felismerte, hogy hosszabb távon nem szerencsés ez az állapot és elkezdett azon dolgozni, miként válhatna a gyűlölt és rettegett szerepből a segítő szolgáltatóéba. Az adóbevallás és a söralátét kapcsolatának felvillantása utólag is jogos hitetlenkedést váltott ki, de helyette a kornak valóban jobban megfelelő kompromisszumként jelent meg az eSZJA szolgáltatás.
Az eSZJA rövidítés az elektronikus személyi jövedelemadó kifejezésből származik, a NAV (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) online szolgáltatása. Az eSZJA a 2016-os adóévtől érhető el magánszemélyek részére, később ez kibővült a kisvállalkozók egy részével is. (Lásd később a Kinek állítja elő a NAV az eSZJA-t? bekezdésben.) Az eSZJA egy felhasználóbarát és egyszerűen kezelhető felület, ami a legtöbb adózó számára elérhető.
Mire használható a felület?
A gyakorlatban az eSZJA egy olyan adózóbarát online felület, ahol a személyi jövedelemadó bevallásunk tervezetét a NAV elkészíti helyettünk. A mi feladatunk az adatok ellenőrzése és jóváhagyása, szükség esetén javítása. Abban az esetben, ha minden adóköteles jövedelmünkről a NAV értesül és más bevételünk nincs, például csak munkabérből élünk, akkor ez néhány kattintást jelent csupán.
Lehetnek olyan adóköteles jövedelmeink, amikről a NAV nem értesül, legegyszerűbb példa a lakáskiadás. Ebben az esetben bevallás tervezetünkön változtathatunk és azt elmenthetjük. Készüljünk rá, hogy ha a NAV által nem ismert jövedelmünk keletkezett, és év közben személyi jövedelemadó-előleget nem fizettünk, akkor ezt a hatóság utólag fogja kérni tőlünk.
Ez fordítva is igaz, az SZJA bevalláshoz kapcsolódóan igazolunk olyan kedvezményre való jogosultságunkat, amit év közben adóelőleg-nyilatkozattal nem tettünk meg, akkor azt egy összegben visszaigényelhetjük.
Az eSZJA adóbevallás tervezet módosítása sajnos továbbra sem olyan egyszerű. Maga a felület jól kezelhető, de ezután is kell tudnunk, mit, hova és hogyan kell írnunk. Ehhez érdemes könyvelőt fogadnunk, de az eSZJA felületén sok segédanyag is rendelkezésre áll. Ha kérdésünk egyszerűnek tűnik és csak apró módosításnak gondoljuk, nyugodtan hívjuk fel a NAV segítő vonalát telefonon és választ kapunk problémánkra.
Kinek állítja elő a NAV az eSZJA-t?
Az eSZJA-t eredetileg csak az ÁFA fizetésre nem kötelezett magánszemélyek számára tette elérhetővé a NAV, de a kör mára kibővült. Minden magánszemély számára elkészíti a NAV az eSZJA bevallást, ha érkezik hozzá olyan adat, ami alapján ezt meg tudja tenni. (Ha valaki munkaviszonyban áll és nincs eSZJA bevallása, ott valamilyen probléma lépett fel.) Ugyancsak készül eSZJA az egyéni vállalkozók és az őstermelők számára.
Az eSZJA használatához online azonosítás szükséges, így ügyfélkapus regisztráció (központi azonosítási ügynök, KAÜ) nélkül nem elérhető. Megjegyzendő, hogy ettől még elkészül, csak nem tudjuk megnézni. Ugyan az eSZJA a legegyszerűbb módja a személyi jövedelemadó bevallásának, de nem kötelező élni vele, más formában is leadható a bevallás.
Mikortól lehet megnézni a 2023-as eSZJA-t?
Az eSZJA minden év március 15-től érhető el a NAV weboldalán. A bevallást jóváhagynunk vagy módosítanunk május 20-ig lehetséges. Ha a bevallás alapján adóelmaradásunk van, azt szintén eddig a dátumig kell pótolnunk, ezért sem érdemes az utolsó pillanatra hagyni az eSZJA átnézését.
Abban az esetben, ha bevallásunkat nem hagyjuk jóvá és más formában sem adunk le bevallást, május 20-án a NAV az általa elkészített tervezetet tekinti végleges bevallásnak. A tervezetben szereplő adatok helyességéért ebben az esetben is mi vagyunk felelősek és nem a NAV. Megjegyzendő, hogy a hibák egy része önellenőrzés formájában később is javítható.
Csak elektronikus úton lehet megnézni a tervezetet?
Oszlassunk el egy félreértést: csak egy bevallás tervezete létezik minden adózónak, az eSZJA pedig csak egy eszköz, amivel felhasználóbarát módon kezelhetjük azt. Ha az a kérdés, hogy az eSZJA csak elektronikus módon érhető-e el, akkor a válasz az, hogy igen. Ha az a kérdés, hogy az eSZJA adatai kizárólag elektronikus úton ismerhetőek-e meg számunkra, akkor a válasz az, hogy nem, más módon is hozzáférhetünk.
Adóazonosító jelünk és születési dátumunk megadásával kérhetjük tervezetünk postázását. A postázás kérhető telefonon a 1819-es hívószámon, a +36-30-344-4304-es számra történő SMS küldésével (a következő formátumot használjuk: SZJA (szóköz) adóazonosító jelünk (szóköz) év/hó/nap formátumban születési időnk.), levélben kötetlen formátumban, de a fenti adatokat tartalmazó módon vagy személyesen bármelyik NAV ügyfélszolgálaton. A NAV arra a címre küldi a csomagot, amit állandó lakhelyünkként ismer.
Fontos, hogy a papír alapon küldött tervezet nem javítható az abba történő beleírással, csak a helyesbítésre szolgáló formanyomtatvánnyal. Az adóhatóságtól üres bevallás is kérhető, amit magunk tölthetünk ki és juttathatunk vissza postán vagy az üres bevallásunkat elektronikusan leadhatjuk az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás segítségével a https://onya.nav.gov.hu webcímen.
Az eSZJA és minden más adóbevallási módszer határidejei azonosak. A postán kikért tervezet nem jelenti az elektronikus lehetőség törlését, azt továbbra is elérhetjük és jóvá is hagyhatjuk elektronikus úton. Csak egy bevallást adhatunk le, a leadott bevallást önellenőrzéssel helyesbíthetjük.
Hogyan dönthetünk az 1%-ról?
Személyi jövedelemadónk 1%-át felajánlhatjuk közhasznú civil szervezeteknek, míg másik 1%-át hazánkban működő egyházaknak. A felajánlást az eSZJA felületén tudjuk megtenni. A felajánlást az adóbevallástól függetlenül is megtehetjük, a tervezet elfogadása nem feltétele az 1% felajánlásának. Ez 1% felajánlása lehetőség, nem kötelező, bevallásunk leadható felajánlás nélkül is. A civileknek szánt és az egyházaknak szánt 1% egymástól függetlenül is leadható, tehát lehet csak egyháznak vagy csak civil szervezetnek felajánlani 1%-ot, ebben az esetben a másik felületet üresen kell hagyni.
Az civil szervezetek esetében azok adószáma, neve, székhelye alapján kereshetünk az eSZJA felületen. Az egyházak esetében azok technikai száma és nevük alapján találhatunk rájuk. Fontos, hogy bejegyzett egyházakat és nem vallási közösségeket fogunk itt látni. Az egyházak helyett 1%-ot felajánlhatunk a Nemzeti Tehetség Program támogatására is. Ha nem élünk a felajánlás lehetőségével, akkor az összeg a központi költségvetésbe kerül.
Az 1% felajánlása történhet hagyományosan, papír alapon is, hasonlóan a bevalláshoz. Az 1%-ra való jogosultságot ebben az esetben a NAV automatikusan ellenőrzi. Ha olyan szervezetet adunk meg a papír alapú bevalláson kedvezményezettnek, aki nem jogosult a támogatásra, akkor szabálytalanságot ugyan nem követünk el, de a felajánlásunk nem kerül a szervezethez.