Minden céggel előfordulhat, hogy alkalmi munkavállalókra van szüksége, akár egy kieső ember ideiglenes pótlására, akár egy szezonális vagy egy projektmunkára. Az alábbiakban végigvesszük azokat az eseteket, amikor szükségünk lehet egyszerűsített foglalkoztatási viszonyban lévő alkalmi munkavállalókra. Azt is megnézzük, hogy alkalmi munkavállaló bejelentése esetén melyek a legszükségesebb tudnivalók a cégünk számára.
Ki számít alkalmi munkavállalónak?
Az alkalmi munkavállalás egy egyszerűsített foglalkoztatási viszony. A munka végzése időben korlátolt, többnyire egy-egy projekthez (pl film), rendezvényhez (pl fesztivál) vagy idényhez (betakarítás, strandszezon, síszezon) köthető. Munkaadóként kötelesek vagyunk bejelenteni a foglalkoztatást, hiszen az alkalmazott munkaidejébe beleszámít. Igaz, a foglalkoztatottak számára a TB-viszony ebben a foglalkoztatási formában nem működik, azt maguk után külön kell befizetniük.
Munkáltatóként azért éri meg, mert nem kell az alkalmi munkavállaló után személyi jövedelemadót fizetni egy bizonyos összeghatárig, valamint ezzel a foglalkoztatási típussal akár egy napra, vagy akár naponta is bejelenthetjük az alkalmazottunkat. S mivel nem szükséges hozzá annyi papírmunka és bejelentés, mint egy “rendes” alkalmazotthoz, hamarabb kaphatunk munkaerőt egy-egy alkalmi munkához.
Mik az alkalmi munka szabályai?
Az alkalmi munkának négy fő altípusa van, ezekre különböző szabályok vonatkoznak. Az eltérő típusú alkalmi munkák után különféle százalékban kell adóznia a munkaadónak, általában a minimálbérhez köthetően. Az alkalmi munkavállalókra kereseti korlát vonatkozik. Ez függ attól is, hogy szakképzettséget igénylő vagy szakképzettséget nem igénylő munkáról van szó.
- turisztikai idénymunka. Ide tartoznak pl az idegenvezetők és a lángossütő- és fagyiárus-típusú idénymunka, de a szálláshely-szolgáltatás és az utazásszervezés is. Egy naptári éven belül a foglalkoztatás ebben az ágazatban nem haladhatja meg a 120 napot
- mezőgazdasági idénymunka. Növénytermesztés, állattenyésztés, erdő-, vad- vagy halgazdálkodás, és az ehhez kapcsolódó anyagmozgatás, stb. Egy naptári éven belül a munkaviszony, hasonlóan a turisztikai idénymunkához, nem haladhatja meg a 120 napot.
- alkalmi munka (ez lehet bármi, például rendezvény, projekt, vagy esküvő, stb). Fontos szabály a túldolgoztatás elkerülése érdekében, hogy legfeljebb 5 egymást követő naptári napig lehet foglalkoztatni az alkalmazottat, egy naptári hónapon belül legfeljebb 15 napig, valamint egy naptári éven belül legfeljebb 90 napig lehet létesíteni alkalmi munkavállalói viszonyt.
- filmipari statiszta, aki filmalkotás elkészítésében kisegítő, pótolható jelleggel vesz részt. Nettó jövedelme nem lépheti túl az 1999. évi LXXVI. törvény szerinti mértéket, a minimálbér 12%-át, 2022. július 1. után a napi 24000 forintot.
Hány éves kortól lehet alkalmi munkát végezni?
16 éves kortól már hivatalosan is lehet alkalmi munkát végezni, hiszen ebben a korban ér véget a tankötelezettség. Legkorábban 15 éves kortól nyári, illetve iskolai szünetben, szülői vagy gondviselői engedéllyel lehet alkalmi munkát végezni. Ebben az életkorban, a kiskorúaknál szigorúbb törvényi előírások vonatkoznak a hétvégi, éjszakai munkavégzésre és a túlórázásra.
Hány főt lehet egyszerre alkalmi munkára alkalmazni?
A magyar törvények szerint van felső korlátja annak, hogy a munkáltató egy időben hány alkalmi munkavállalót alkalmaz. Főállású munkavállaló alkalmazása nélküli munkáltató csak egyetlen főt alkalmazhat alkalmi munkavállalóként.
Idénymunka esetén, ha a cégvezető már alkalmaz 20 főállású munkatársat, úgy maximum 4 alkalmi munkavállalót vehet fel. 20 fő fölötti főállású foglalkoztatott mellé a foglalkoztatottak számának 20%-a lehet alkalmi munkavállaló.
Hogyan kell az alkalmi munkavállalók után adózni?
Az alkalmi munkavállalók esetében a munkaadó napi munkavégzés után fizeti a közterheket, amelyet minden tárgyhót követő hónap 12. napjáig kell befizetnie a NAV felé.
Mivel a minimálbér növekedése 2022-ben hatással van az alkalmi munkavállalók utáni közterhekre is. A mezőgazdasági és a turisztikai idénymunka 2022 júniusáig 500 ft/nap volt, az alkalmi munka 1000 ft/nap, a filmipari statiszta munka 4000 ft/nap volt. 2022 júliusától az összegek megnövekedtek, az aktuális hónap első napján érvényes minimálbér szerint. Így az alkalmi munka után fizetendő adó a minimálbér 1%-a, vagyis 2000 f/fő/nap lett, az idénymunka 1000 ft, a filmstatiszta munka 6000 ft naponta munkavállalóként.
Alkalmi munkavállaló bejelentése: mik a szabályai?
Az alkalmi munkavállaló bejelentése kötelező, mert a dolgozó számára számítani fog minden egyes nap a szolgálati idejének kiszámításakor. A bejelentésnek a munkavégzés megkezdése előtt meg kell történnie.
A bejelentéshez segítség a munka elvégzésekor egy jelenléti ív kitöltése, amelyen aláírásával hitelesítve megjelenik, hogy mikor jött, mikor távozott, így hány órát dolgozott pontosan. Javasolt még hozzá egy egyszerűsített munkaszerződés megkötése, ehhez az adóhatóság honlapján is található formanyomtatvány segítségként.
A bejelentéshez szükséges adatok a következők:
- a munkáltató adószáma
- a munkavállaló neve, adóazonosító jele, TAJ-száma
- az egyszerűsített foglalkoztatás jellege (alkalmi, turisztikai, mezőgazdasági munka vagy filmipari statiszta)
- a munkaviszony napjainak a száma és dátuma
A bejelentést módosítani és visszavonni a foglalkoztatás jellegének módosulása vagy a munka meghiúsulása miatt lehetséges. Vagy a bejelentést követő két órán belül, vagy ha a foglalkoztatás a bejelentést követő napon kezdődött meg, vagy ha a bejelentés egy napnál hosszabb időre vonatkozott, akkor a módosítás bejelentése napján reggel 8 óráig van erre lehetőség. Ezt követően már be kell fizetni az adót a munkavállaló után.
Alkalmi munkavállaló bejelentése lépésről lépésre:
Az alkalmi munkát elektronikusan, applikációval vagy telefonon lehet bejelenteni. Mindhárom esetben szükséges a munkáltatónak bejelentkeznie a saját ügyfélkapujába, vagy telefonos bejelentés esetén rendelkeznie kell működő ügyfélkapuval.
EFO applikációval, okostelefonon keresztül
Az alkalmi munkavállalók telefonos applikációval történő bejelentése az egyik legegyszerűbb megoldás, mert minden körülmények között kéznél van, ha van térerőnk. Az applikációba egyszer kell regisztrálni és az adatainkat megadni, innentől kezdve csak a munkavállaló adatait szükséges bepötyögni az első napon, és a rendszer elküldi a NAV felé a bejelentést.
NAV bejelentés telefonon
A 185 számú, országon belüli helyi tarifával hívható telefonszámot kell felhívni, és be kell diktálni a következő adatokat: a munkáltató adószáma, a bejelentő adóazonosító jele, a munkavállaló adóazonosító jele és TAJ-száma, a munkavégzés jellege és a munkavégzés ideje, melyik naptól melyik napig.
20T1042E nyomtatványon
A 20T1042E számú nyomtatványt kell letölteni a NAV honlapjáról, és az ügyfélkapun keresztül benyújtani.
Alkalmi munkavállaló bejelentése utólag:
Az alkalmi munkavállaló utólag történő bejelentése általában akkor történik meg, amikor egy ellenőrzés során bejelentés nélkül alkalmazott munkavállalókat találnak. Ilyen esetben utólagosan is be lehet jelenteni a munkavállalót, visszamenőleg minimum 30 napra, napi 8 órás munkavégzésre. Ennek az utólagos ellátás és jogviszony szempontjából van értelme, az utólagos bejelentés szabályai a munkavállalót védik. Ennél rövidebb idejű bejelentés nem lehetséges, csak hosszabb, amennyiben kiderül, hogy 30 napnál hosszabb ideje van foglalkoztatva az alkalmi munkavállaló. Ilyenkor a foglalkoztatónak fizetési kötelezettsége keletkezik, ami nem csupán a munkavállalónak való fizetésre, a járulékokra is vonatkozik, legalább az adott hónapra érvényes minimálbér tekintetében.