A napi bejelentés a munkáltatónak és a munkavállalónak is hasznos lehet bizonyos körülmények között. Ez egy egyszerűsített foglalkoztatási jogviszony, amely ugyanúgy beleszámít a munkavállaló szolgálati idejébe, mint bármilyen más határozott vagy határozatlan ideig tartó munka. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.
Mit jelent a napi bejelentés?
Az egyszerűsített foglalkoztatási viszonyok között népszerű a napi bejelentés, mind a munkáltató, mind a munkavállaló részéről, hiszen az egyik legrugalmasabb bejelentési forma. A napi bejelentés során a munkáltató akár egyetlen napra – de bizonyos időkeretek közt többre is – is felvehet egy embert a szükséges feladatra. Arra az időszakra, amíg ott dolgozik, a munkavállalónak bejelentett jogviszonya van, akár egy, akár harminc napról van szó.
A munkáltatónak ez megéri, hiszen a napi közteher alacsony, a munkavállalónak pedig az adómentesség miatt éri meg az ideiglenesen munka napi bejelentéssel.
A napi bejelentés során a munkáltató jelzi a NAV felé, hogy alkalmi munkavállalót vett fel, és kifizeti utána a járulékokat. Amennyiben valaki nem jelentette be a munkavállalóját, és ellenőrzést kap, úgy utólag is bejelentheti. Ez természetesen elsősorban a munkavállaló érdeke, hiszen feketén lehet, hogy többet kapna kézhez, de a munkaviszonyában nem jelenik meg az aznap elvégzett munka. Napi bejelentéssel viszont adómentes jövedelme lesz, pusztán a tb-járulékot kell maga után megfizetnie. Másrészről viszont a napi bejelentett munka, mint alkalmi munka, nem számít bele a szolgálati időbe, sem a nyugdíj alapjául szolgáló jogosultsági időbe.
Milyen tudnivalók vannak még a napi bejelentéssel kapcsolatban?
A napi bejelentés általában a következő foglalkoztatási típusokban jellemző: a turisztikai és a mezőgazdasági idénymunkában, valamint a filmiparban. Legjellemzőbb a tipikus alkalmi munka, amikor egy-egy rendezvény vagy projekt során mondjuk egyetlen napra kellenek ember pakolásra, árusításra, felszolgálásra, animátorkodásra, vagy bármi egyébre. Tipikusan próbanap esetén is napi bejelentést alkalmaznak a cégek, hiszen így kockázat nélkül, és viszonylag egyszerűen lehet foglalkoztatni egy-egy napra a munkavállalót, kipróbálni, hogyan válik be a munkára.
A napi bejelentéshez nem kell írásbeli szerződést kötni, szóban is meg lehet kötni a szerződést. Jelenléti ívet viszont minden esetben ki kell tölteni, hiszen így lesz egyértelmű, hogy pontosan mikor volt jelen a munkavállaló, és pontosan hány órát dolgozott.
A napi bejelentett munkavállalók a törvény szerint az alkalmi munkavállalókkal megegyező mértékben kapnak minimum bért. Ez 2022-ben a minimálbér 85%-a szakképzettséget nem igénylő munkakörben. Szakképzettséget igénylő munkakörben pedig a garantált bérminimum 87%-a. Ez az alsó határ, de felső határ is van: a naponta maximálisan elszámolható és kifizethető összeg az egy napra jutó minimálbér kétszerese.
Napi bejelentés: Milyen esetben kell napi szinten bejelenteni a munkavállalót?
A napi bejelentés esetében előző napon, de legkésőbb a munka megkezdését megelőzően kell elvégezni a bejelentést.
A napi bejelentésnek, ugyanúgy, mint az egyszerűsített munkaviszony többi változatának, időbeli korlátai vannak. Egy héten legfeljebb öt egymást követő napon lehet foglalkoztatni a dolgozót, egy hónapban legfeljebb 15 napot, és egy évben maximum 90 napban lehet foglalkoztatni alkalmi munkában munkavállalót. Ez mezőgazdasági és turisztikai szezonmunkában 120 napra bővül. Ezek a számok egyetlen cégre vonatkoznak, egy munkavállaló egy éven belül több cégnél is vállalhat alkalmi munkát, és akkor újra indul a számlálás.
Napi szinten akkor kell bejelenteni, ha a munka jellege olyan, hogy nem kiszámítható a munka hosszú távra, csak egyetlen napra látható előre. Vagy akkor, ha minden nap más dolgozót vesznek fel, hiszen egyetlen napból áll a rendezvény, vagy a munka jellegénél fogva nem egymást követő napokon történik.
A bejelentésen túl a NAV felé be is kell vallani az alkalmi munkavállalók által végzett munka utáni adót. Ezt a foglalkoztató a NAV honlapjáról tudja letölteni és az Ügyfélkapun keresztül benyújtani.
Milyen módszerekkel lehet elvégezni a napi bejelentést?
Alapvetően háromféle módszer van a napi bejelentésre.
Manapság kétségkívül a legnépszerűbb és legegyszerűbb verzió az elektronikus bejelentés. Hiszen amikor a munkavállaló megjelenik, mielőtt megkezdi a munkát, a munkáltató néhány perc alatt mobilon, az EFO alkalmazással is el tudja intézni a bejelentést. Az alkalmazás ráadásul azért is hasznos, mert megjegyzi az adatokat, és ugyanannál a munkavállalónál nem kell minden nap bepötyögni a személyes adatokat, hiszen az első napon már rögzítette azokat.
A másik elektronikus módszer az ügyfélkapun keresztül történik, a 20T1042E számú nyomtatványt kell letölteni a NAV honlapjáról, és az ügyfélkapun keresztül benyújtani.
A harmadik megoldás a telefonos bejelentés a NAV felé, a 185-ös telefonszámon történik, ott megadni a munkavállaló és a cég adatait a munka megkezdése előtt. Lemondani legkésőbb a munka megkezdésének napján legkésőbb reggel 8 óráig lehetséges.
Miután a cég a NAV felé bejelentette, legkésőbb másnap a bérszámfejtőnek is jelezni kell az alkalmi munkavállalót, hogy elvégezhesse a szükséges adminisztrációt.
A munkavállaló bejelentéséhez szükséges a munkaadó neve és adószáma, a munkavállaló részéről pedig a név, az adóazonosító jel, a TAJ-szám, valamint az alkalmi munka jellege, valamint a munkavégzés pontos helye és ideje.
Hogyan ellenőrzik a napi bejelentést?
A NAV minden vállalkozást, céget 5 évente igyekszik ellenőrizni. Ezért fontos, hogy a munkavállaló be legyen jelentve, még akkor is, ha nemrég kapott ellenőrzést. A NAV célja, hogy ellenőrizze, hogy egy cégnél minden a jogszabályoknak megfelelően zajlik, és a vállalkozás a kötelezettségeket teljesíti a NAV és a munkavállalói felé is.
Előfordul azonban, hogy a NAV szúrópróbaszerűen kiszáll egy-egy vállalkozáshoz, és ellenőrzi, hogy az ott dolgozók be vannak-e jelentve. Ilyen esetekben utólag is be lehet jelenteni napi bejelentéssel az alkalmi munkavállalókat, de ilyenkor minimum 30 napra visszamenőleg, és napi 8 órára. Ez az időszak csak nőni tud, azzal, ha kiderül, hogy a munkavállaló már régebb óta alkalmazva van. Ekkor a foglalkoztatónak plusz fizetési kötelezettsége keletkezik.
A napi bejelentés ellenőrzése általában egy általános ellenőrzés keretein belül zajlik. Alapvetően az adózást, és adózással járó tevékenységet felölelő időszakot ellenőrzik, de ebbe beletartozik az is, hogy az alkalmazottak milyen jogviszonyban vannak, és hogy utánuk mennyi adót fizet a munkáltató és mikor.
Az ellenőrzés során először értesítik a munkáltatót, majd az adóhatóság megvizsgálja a vizsgált időszakhoz tartozó dokumentumokat: számlákat, bizonylatokat, szerződéseket. Az ellenőrzés során fontos, hogy együttműködjünk az adóhatósággal, hiszen késlekedés vagy a határidők elmulasztása esetén a vállalkozásunk komoly következményekkel számolhat.
Aki azonban betartja a szabályokat, és minden esetben időben bejelenti az alkalmi munkavállalóját, akár naponta, annak nincs oka aggodalomra.